lørdag 11. juli 2009

Den hårfine sushibalansen

Noe av det viktigste med sushi er nytelsen, ikke sant?! Og da mener jeg ikke bare selve maten, men rett og slett helhetsopplevelsen. Denne nytelsen kan påvirkes av mye rart, alt fra andre gjester til kelnere, noe vi fikk erfare da vi nylig gjestet Kyoto i Trondheim. Ettersom det var fullt i 2. etasje, ble det et kjellerbord på oss, noe som i utgangspunktet ikke er like attraktivt pga litt dunkel stemning og til tider lukt fra toalettene. Derfor var det avgjørende med god service for å plusse på helhetsopplevelsen denne ettermiddagen.

Vår kelner lot oss tenke over menyvalget i fred og ro - en stund. Til slutt bestilte vi hver vår lille kanne med grønn te (anbefales, men minuset er at man mister muligheten til uendelig påfyll som på en del andre steder), deretter gjorde kelneren det klinkende klart at nå måtte vi bestille (!). Med ulike makiruller, og enkeltbestillinger av sushi og sashimi, kom den velkjente følelsen av begesistring for det som skulle komme på bordet. Da det kom, viste det seg at den ene av oss hadde fått feil sashimi-fisk! Etter langt om lenge fikk vi tak i kelneren vår, som sa han måtte dra til kjøkkenet og sjekke vår bestilling (!). Etter hvert kom han tilbake med den riktige fisken, veldig bra :-) Hadde dette endt her, hadde alt vært fryd og gammen! Men etter dette ble det mange runder med vannservering, mye springing i trappene, ekstra spørsmål og avbrytelser - som toppet seg med at kelneren gjentok hele episoden rundt feil-serveringen ENDA en gang, på et tidspunkt da vi forlengst hadde lagt den bak oss! For mye snikksnakk kan lett tippe over den perfekte sushibalanse. Eller hur? Les andres opplevelser med dette stedet HER!

1 kommentar:

  1. Har mye å si med den balansen der ja. Helt enig! Har dessverre også noen skrekkeksempler på det fra Oslo. men mange er flinke på akkurat det også - heldigvis

    SvarSlett

 
Blogglisten